خلق زندگی زیباتر

ترس

دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۰۸:۵۳ ب.ظ

سال ها پیش مقاله ای از ارل نایتینگل خواندم. او نوشته بود یکی از ویژگیهای کهن انسان این است که از ناشناخته ها می ترسند. انسان ها نسبت به آنچه نمی شناسند و مورد امتحان قرار نگرفته است به شدت هراسان هستند. بسیاری از ما تحت تاثیر ترس به جستجوی امکانات و فرصت های جدید نمی رویم. آیا شما در زندگی و در تخیل خود محدوده ای را مشخص کرده اید که فکر می کنید نباید از آن فراتر بروید؟ آیا شما هم از ناشناخته ها می ترسید؛ زیرا امکان عدم موفقیت و شکست وجود دارد؟ چرا تصور نمی کنید که ممکن است در ورای حیطه امن و منطقه آسایش شما فرصت ها و موقعیت های خوبی در انتظار شما باشند و برای به دست آوردن آنها تنها کافی است دست به کار شوید و اقدام کنید. باید از منطقه امن خود خارج شوید و به سمت اهداف و رویاهای خود رهسپار شوید. اغلب اوقات برای رسیدن به مقصدی تنها از راه شناخته شده می رویم و راه ناشناخته را امتحان نمی کنیم؛ زیرا راه شناخته شده کم دردسرتر است و به راحتی بیشتری می توانیم از آن راه عبور کنیم؛ اما رفتن از راه شناخته نشده، ممکن است با چالش همراه باشد. وقتی مسیر خود را برای رسیدن به موفقیت ترسیم می کنید، مکان ها و موقعیت های بسیاری وجود دارند که ممکن است نخواهید با آن ها روبرو شوید؛ اما وقتی وارد آن ها می شوید و خود را در مسیر مواجه شدن با آن موقعیت ها و مکان های ناشناخته قرار می دهید، به پاداش و اجر فراوان می رسید.

من ده سال اول زندگی ام را در اورساوند انتاریو گذراندم. یک روز گرم تابستانی یکی از اعضای بزرگتر خانواده ام مرا به پارک هریسون که استخر خوبی داشت، برد. هنوز به خوبی به یاد می آورم، بچه های بزرگتر از پله ها بالا می رفتند، به سکوی دایو می رسیدند و از آنجا به درون استخر شیرجه می رفتند. آن ها بسیار لذت می بردند. من برای این که بچه های بزرگتر را تحت تاثیر قرار دهم از پله ها بالا رفتم. وقتی از روی سکو به پایین نگاه کردم، ترس تمام وجودم را فرا گرفت. جرئت شیرجه درون آب را نداشتم. از نردبان پایین آمدم. من نه تنها لذت پریدن به درون استخر را از دست دادم، بلکه اعتماد به نفس خود را از بین بردم... اگر خوب فکر کنید، متوجه می شوید که شما هم روزی با مانع ترس روبرو شدید یا از این مانع گذشتید و به رهایی رسیدید یا راه بازگشت را انتخاب کردید. من تا 26 سالگی از هر چه می ترسیدم، فاصله می گرفتم. سپس تحت تاثیر راهنماییهای یک شخص با تدبیر به جایی رسیدم که دیگر اجازه ندادم ترس مانع رسیدن من به اهدافم شود و از آن به بعد به معنای واقعی آزادی را احساس کردم. هرگاه در زندگی می خواهیم حرکتی کنیم با مانع ترس روبرو می شویم. من سال ها در کانادا، ایالات متحده و انگلستان تجارت کرده ام. بارها به زنان و مردانی برخورده ام که با مانع ترس مواجه شده و ادامه نداده اند. آنها کسانی بودند که باید موفق می شدند؛ اما موفق نشدند. آیا مانع ترس شما یا کسب و کارتان را با مشکل روبرو کرده است؟ کار را انجام دهید و مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد. نترسید، کسب و کار خود را آغاز کنید دو روز پیش با مرد جوانی سخن می گفتم که قرار بود ماه آینده از دانشگاه فارغ التحصیل شود. او به این فکر بود که بعد از فارغ التحصیلی شرایط کارش به چه شکل رقم خواهد خورد و به چه شغلی مشغول خواهد شد؟ و پاسخ سوالش را پیدا نمی کرد. این سوال را مطرح کردم: «تمایل دارد ماهیانه چه مقدار پول دریافت کند؟» آن مقدار پولی که مد نظر وی قرار داشت بیشتر از مقداری بود که 99 درصد شرکتها و سازمان های آمریکایی قادر به پرداخت آن بودند. در ادامه از او پرسیدم: «آیا بهتر نیست که برای خودت کسب و کار جدیدی راه بیاندازی و برای خودت کار کنی؟ هر شرکتی در دنیا که اکنون موفق شده است در ابتدا توسط شخصی راه اندازی شده است. اگر آنها قادر به انجام این کار بوده اند، قطعا تو نیز می توانی آن را به انجام برسانی.» پاسخ داد: «هیچ وقت در این مورد اندیشه نکرده بودم.» به او گفتم: « افراد زیادی در جامعه حضور دارند که دارای نیازهای متفاوتی هستند. نیازهای آنها را شناسایی کن و سعی در برآورده کردن آن نیازها داشته باش.» ما همیشه این گونه می پنداریم که اشخاص مسن باید شرکتی را تأسیس کنند. این اعتقادی بی پایه و پوچی است. سن و سال افراد ارتباط مستقیمی با آغاز کسب و کار جدید ندارد. سن و سال معنایی ندارد. در واقع جسارت، جاه طلبی و غلبه بر ترس در هنگام مواجه با ناشناخته ها است که لازمه ی ایجاد کسب و کار جدید است. عزم خود را جزم کنید، نیازها را شناسایی کنید و سعی در برطرف کردن آن نیاز ها داشته باشید.

منبع : کتاب الفبای موفقیت از پاپ پراکتور

  • علی خانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی