خلق زندگی زیباتر

وظایف اصلی ضمیرناخودآگاه

دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۰۵ ب.ظ

اگر بخواهیم وظایف ضمیر ناخودآگاه را برای شما عزیزان بازگو نماییم باید اشاره کنم که 97 % از تمام کارهای روزمره تحت کنترل ضمیر ناخودآگاه میباشد و این نظریه ی زیگموند فروید است. بیشک علم امروزی نیز این نظریه را پذیرفته است.
 اصلیترین وظایف ضمیرناخودآگاه عبارت است از:
1-     کنترل کامل بر اعضای بدن اعم از حرکات سلولها، متابولیسم، سیستم گردشخون، تنفس، مکانیزم رشد و کلیه حرکات ناخودآگاه که نمیتوانیم کنترلی روی آنها داشته باشیم.
2-    کنترل سیستم اعصاب خودکار شامل سمپاتیک و پاراسمپاتیک.
3-    ایجاد رفتار، اخلاق و عادات مثبت و منفی منطبق با نوع اطلاعات 

به علاوه هرچه از سوی مادر و اطرافیان ظهور و بروز کند از راه شنیدن، دیدن، لمس کردن، عملکرد و... و همچنین رویدادها و امور جاری زندگی، رسوم، سنن، آئین، آداب و عادتها، دین و مذهب و مراسم مربوط به آنها و... جملگی و بیکم و کاست در ذهن کودک ضبط میشود. موقعیت کودک، نیاز حیاتی او به مادر و پدر، عدم توانایی او در فهم و درک معانی در این دوره، تصحیح و توضیح را برای او غیرممکن میسازد، لذا کلیه امور و جریانها را حقیقت محض پنداشته و ضبط میکند.
 این نوارهای ضبط شده در تمام طول زندگی وجود داشته و هیچ کس، نمیتواند آنها را از مغز خود پاک سازد و این نوارها همیشه آماده بازنواختن هستند، این بازنواختن در تمام عمر، دارای نفوذی بسیار مقتدرانه است. باورها و اعتقادات ساخته شده در این دوره از اهمیت خاصی برخوردار هستند،
چرا که باورهای بعدی، تحت تأثیر باورهای اولیه قرار میگیرند. حتی در بسیاری از افراد، قالبها و باورهای فکری پنج ساله اولیه، بدون تغییرات اساسی حتی بعضاً به صورت تعصبآمیز راهنما و الگوی آنان در تمام طول عمرشان میگردد. بنابراین: فرمانها، هشدارها، راهنماییها، تنبیه- ها، تشویقها و... در مغز کوچک کودک ضبط میشوند که بیشتر اینها در چهارچوب کلمات نکن ،بکن ،هرگز، هیچوقت، همیشه، یادت نرود و... همچنین ادبکردنهای بیهوده و خسته کنندهی والدین، در کودکاحساسهای منفی به وجود می آورد. 
این احساسهای ناشاد که در پی هم میآیند و یکدیگر را تأیید و تثبیت میکنند نیز به طور دائم ضبط شده و پاک شدنی نیستند. بسیاری از ما تحت تأثیر گفتار، کردار و تلقینهای منفی مستقیم و غیرمستقیم اطرافیانمان مخصوصاً مادر و پدر  از کودکی میآموزیم که : زندگی سخت، دشوار و بیرحم است، زندگی فناپذیر است، تو عرضه نداری، در زندگی هیچ چیز نمیشوی، تو شانس
نداری، تو همیشه شکست میخوری، تو همیشه اشتباه میکنی، متأسفانه این باورهای منفی در بسیاری از موارد و در بسیاری از انسانها تا آخر عمر باقی میماند.
 با توجه به مراتب فوق، باورها و اعتقادات انسان از بدو تولد و از زمانی ساخته و پرداخته میشود که شخص هیچگونه حق انتخابی نداشته و هیچگونه نظر یا دخل و تصرفی در آنها نیز نمی توانسته داشته باشد. باورها و اعتقادات بعدی نیز تحت تأثیر باورهای اولیه قرار دارد. همچنین بسیاری از خصوصیات و نحوه تفکر آدمی، تحت تأثیر فرهنگ حاکم بر جامعه و تحت تأثیر تلقینها و الگوهای محیط (خانواده و اجتماع) خود است، به طوری که در بسیاری از مواقع، مقاومت در برابر آنها حتی در سنین بالا نیز بسیار مشکل است. زندگی انسان عجب حکایتی است، سفری آغاز شده که اختیار آن را نداشتهایم که بدانیم چرا به دنیا می آییم، سفرمان در چه زمانی و از کجا شروع و تا کی ادامه خواهد داشت؟ ضوابط و شرایط آن کدامند؟ همسفران ما کیستند؟ چه
فضایی بر سفرمان حاکم بوده و خواهد بود؟ حوادث و رویدادها، که به ظاهر به نفع ماست، در نهایت هم به سود ما خواهد بود یا بالعکس به ضررمان تمام خواهد شد؟ از همه شگفت انگیزتر اینکه، باورهای اساسی و اولیه ما زمانی شکل میگیرد که حتی قدرت تشخیص خوب را از بد، زشت را از زیبا، سود را از زیان و مفید را از مضر نداشته ایم!
با تمام این احوال ما میتوانیم بدون توجه به اینکه از کجا آمدهایم، دوران خردسالیمان چگونه سپری شده و چه دشواریهایی پشت سر داشتهایم، باورهای اولیهمان چگونه بوده و فرهنگ حاکم بر جامعه مان چگونه و چه اثرات مثبت و یا منفیای بر باورهایمان داشتهاند با رعایت اصولی از خود انسانی موفق، آرام، شاد، تندرست، جذاب، دانا و توانا، مثبتاندیش و سرشار از شور و شوق ساخته و انسانی جدید با شخصیتی کاملاً متفاوت با گذشته داشته باشیم و همه این امور امکانپذیر نیست مگر با شناخت کامل ضمیرناخودآگاه.
شناخت جزئی همین چند وظیفهی ضمیر ناخودآگاه پرده از راز قدرت- های نهفته در این سیستم برمیدارد. فرض کنید شما نقش ضمیرناخودآگاه را بر عهده دارید چگونه میتوانید چند میلیارد سیستم عصبی را همزمان با سیستم هضم و دفع، گردش خون، تنفس، رشد، خاطرات، احساسات و غیره کنترل نمایید. شاخصترین فرماندهان نظامی قادرند یک لشگر یا چند لشگر که تعداد اعضای آنها حداکثر به چند هزار نفر میرسد را کنترل نمایند، آن هم به صورت کامل امکانپذیر نمیباشد و ملاحظه میکنید که چه سیستم قدرتمندی خالقِ قادر طراحی نموده و نمونه بارزی از خود را در بدن ما به امانت گذاشته است.

 

  • علی خانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی