خلق زندگی زیباتر

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

هیپنوتیزم چیست

۳۱
فروردين

در پاسخ به سوال هیپنوتیزم چیست یکی از تعاریف مشهوری که مطرح می شود، این است که هیپنوتیزم را پدیده ای می داند که با یک حالت تمرکز[Attentive با معانی دقیق و مواظبت]  و پذیرندگی [Receptive بامعانی درک کننده، پذیرنده یا پذیرا] همراه است که این حالت به صورت همزمان شامل سه جزء یا ترکیب، با مقادیر و اندازه های متفاوت گسستگی (Dissociation] ، توجه زیاد یا مجذوب شدن [Absorbtion ]و تلقین پذیری" [Suggestibility] می شود و تمام این سه قسمت لازم است در جوار یکدیگر موجود باشند (اشپیگل و گرین لیف، ۱۹۹۲). رهبری قسمت با نهاد هیپنوتیزم روان شناسانه در انجمن هیپنوتیزم روان شناسی امریکا در تلاش به منظور این که در این مباحث بی طرف بمانند، پیشنهاد کرده اند که ما هیپنوتیزم را یک وسیله ی درمانی تعریف کنیم که در طی آن، تغییراتی در احساس "، ادراک، افکار، دریافت های حسی و رفتارهای فرد پدید می آید. به طور معمول یک ساختار، شرایط با حالت هیپنوتیزمی با کاربرد شیوه های القای خلسه ی هیپنوتیزمی تحقق پیدا می کند، ولی احتمال دارد به صورت خودبه خود هم پدید آید. افراد جامعه هیپنوتیزم را به اشکال متفاوتی احساس یا ادراک می کنند، برخی از آن ها آن را به صورت یک شکل تغییر یافته ی اگاهی شرح می دهند در حالی که بقیه آن را به صورت یک حالت وانهاده با توجه تمرکز یافته بیان می دارند. از سوی دیگر، نحوه جوابگویی یا واکنش افراد جامعه در مواجهه با هیپنوتیزم متفاوت است؛ کسانی که هیپنوتیزم پذیر باشند در برابر آن واکنش شدید نشان می دهند، در حالی که بقیه با شدت یا قدرت کمتری به آن جواب می گویند.

کاربردهای درست و اخلاقی هیپنوتیزم

ما با تمام وجود بر این باور هستیم که هیپنوتیزم باید به صورتی اخلاقی و درست مورد استفاده قرار بگیرد. هیچ یک از صاحبان مشاغل پزشکی که به جنبه های اخلاقی و عقلانی کار خود توجه دارند، نباید از هیپنوتیزم برای اهداف نمایشی و سرگرمی بهره ببرند، به ویژه اگر این سوء استفاده ها در رسانه ها با محافل عمومی صورت گرفته باشند. در عین حال ما معتقدیم آموزش به افرادی که خارج از زمینه های حرفه ای هستند. غیراخلاقی است (هیپنوتیزورهای عوام) و نباید افراد غیر حرفه ای روشهای القای خلسه را در مورد دیگران به کار ببرند. اگر کسانی پیش از این که آموزش های نظری و عملی را پشت سر بگذارند، بخواهند به صورت مستقل هیپنوتیزم درمانی را انجام دهند، شایسته و بایسته است که مدتی در مراکزی کار کنند که افرادی کاردان بر کار آنها نظارت می کنند (هاموند و ال کینس، ۱۹۹۴). برای این که فردی بتواند مطابق اصول اخلاقی و انسانی به امر درمان بپردازد، باید خیلی بیشتر از مطالبی که در دوره های آموزشی فرا می گیرد، خود به مطالعه در زمینه ی هیپنوتیزم و هیپنوتیزم درمانی بپردازد.
در عین حال، کسانی که در رده های شغلی مجاز برای هیپنوتیزم درمانی قرار دارند، نباید با هیپنوتیزم به درمان بیماری هایی بپردازند که از لحاظ حرفه ای، درجه ی تحصیلی، میزان آموزش هیپنوتیزم , کارآموزی و بالاخره پروانه ی کاره مجاز به انجام این کارها نیستید. برای مثال ادر امریکا برای کسانی که مجاز به درمان اختلالات جنسی در کودکان و نوجوانان باشند، صدور پروانه با اجازه نامهای خاص لازم است. کسانی می توانند در این محدوده ها وارد شوند که دوره های آموزشی پیشرفته و دوره های کارآموزی اختصاصی را پشت سر گذاشته و در مسایل و سیاحتی بیشتر و در ورای هیپنوتیزم و هیپنوتیزم درمانی دانش و اطلاعات لازم و مرتبط را داشته باشند. تنها گذراندن دوره هایی در هیپنوتیزم و هیپنوتیزم درمانی، هرگز به فرد این قابلیت و صلاحیت را نمی دهد که مانند روان شناس کودکان، روان پزشک کودکان یا کارشناسان مسایل یا بیماری های جنسی به درمان اختلالات جنسی در کودکان بپردازند. همین طور هرگز دندان پزشکی که حتی دوره های هیپنودونتیک را به خوبی گذرانده باشد، مجاز نیست مسایل دندان پزشکی دهان و دندان را به تنهایی و به صورت مستقل انجام دهد. 

منبع : کتاب دکتر کوریدون هاموند

  • علی خانی

ناخودآگاه چیست؟

۲۴
فروردين

در نظریه روانکاوی Sigmund فروید شخصیت، ذهن ناخودآگاه به عنوان مخزن احساسات، افکار، خواسته ها و خاطراتی که خارج از آگاهی آگاهانه است، تعریف می شود.

 

در این درک، بیشتر محتویات ضمیر ناخودآگاه غیر قابل قبول یا ناخوشایند، مانند احساس درد، اضطراب یا درگیری، در نظر گرفته می شود. فروید معتقد بود که ناخودآگاه همچنان به رفتار نفوذ می کند، هرچند مردم از این تأثیرات اساسی بی اطلاع هستند.

 

ناخود آگاه چگونه کار می کند

هنگامی که مفهوم سازی ذهن ناخودآگاه، می تواند مفید باشد برای مقایسه ذهن به یک کوه یخ. همه چیز بالای آب نشان دهنده آگاهی آگاهانه است، در حالی که همه چیز زیر آب نشان دهنده ناخودآگاه است.

 

در نظر بگیرید که چگونه یخ زده نگاه می کند اگر شما می توانید آن را به طور کامل ببینید. فقط بخش کوچکی از کوه یخ واقعا در بالای آب قابل مشاهده است. آنچه شما نمی توانید از سطح ببینید، مقدار زیادی از یخ است که بخش عمده ای از کوه یخ را تشکیل می دهد، عمیق در زیر آب غوطه ور شده است.

 

چیزهایی که آگاهی آگاهانه ما را نشان می دهند، به سادگی "نوک کوه یخ" هستند. بقیه اطلاعاتی که خارج از آگاهی آگاهانه است، زیر سطح قرار دارد. در حالی که این اطلاعات ممکن است به صورت آگاهانه قابل دسترسی نباشد، هنوز بر رفتار فعلی تأثیر می گذارد.

 

تاثیر ناخودآگاه

افکار، باورهای و احساسات ناخودآگاه، به طور بالقوه می تواند باعث ایجاد تعدادی از مشکلات از جمله:

 

خشم

جانبداری

رفتارهای اجباری

تعاملات اجتماعی دشوار است

ناراحتی

مشکلات روابط

 

فروید معتقد بود که بسیاری از احساسات، خواسته ها و احساسات ما سرکوب یا آگاهی از آگاهی هستند، زیرا آنها به سادگی تهدید می شوند. فروید معتقد بود که گاهی اوقات این خواسته ها و خواسته های پنهان خود را از طریق رویاها و لغزش زبان شناخته می شود (به نام "لغزش فروید").

 

فروید همچنین معتقد بود که تمام غرایز های اساسی ما نیز در ذهن ناخودآگاه وجود دارد. به عنوان مثال، غرایز زندگی و مرگ، در ناخودآگاه یافت شد. غرایز زندگی، گاهی اوقات به عنوان غرایز جنسی شناخته می شود، کسانی هستند که مربوط به بقا هستند. غرایز مرگ شامل مواردی مانند افکار پرخاشگری، تروما و خطر است.

 

چنین خواستی از آگاهی خارج می شود، زیرا ذهن های آگاهانه ما اغلب آنها را غیر قابل قبول یا غیر منطقی مشاهده می کنند. فروید پیشنهاد کرد که مردم از تعدادی از مکانیسم های مختلف دفاعی برای جلوگیری از افزایش آگاهی استفاده کنند.

 

استفاده از ناخود آگاه

فروید معتقد بود که آوردن محتویات ناخودآگاه به آگاهی برای کاهش ناراحتی روانی مهم بود. به تازگی، محققان تکنیک های مختلفی را برای کمک به دیدن اینکه چگونه تأثیرات ناخودآگاه می تواند بر رفتارها تاثیر بگذارد، بررسی کرده است. چند راه متفاوت وجود دارد که اطلاعات از ناخودآگاه ممکن است به آگاهی آگاهانه یا توسط محققان مورد مطالعه قرار گیرد.

 

انجمن رایگان

فروید معتقد بود که می تواند احساسات ناخودآگاه را از طریق استفاده از یک تکنیک به نام انجمن رایگان به آگاهی تبدیل کند. او از بیماران خواسته بود تا آرامش بگیرند و بدون توجه به اینکه چقدر بی اهمیت، بی اهمیت و یا شرم آور ممکن است به ذهن برسد، می گویند.

 

فروید معتقد بود که با ردیابی این جریان ها فکر می کرد که می تواند مطالب ذهن ناخودآگاه را کشف کند که خواسته های سرکوب شده و خاطرات دوران کودکی دردناک وجود داشته است.

 

تفسیر رویایی

فروید همچنین پیشنهاد کرد که رویاها مسیر دیگری برای ناخودآگاه بودند. در حالی که اطلاعات از ذهن ناخودآگاه ممکن است گاهی اوقات در رویاها ظاهر شود، او معتقد بود که اغلب در یک فرم مخفی است.

 

به همین ترتیب، از دیدگاه فروید، تفسیر رویایی نیاز به بررسی محتوای حقیقی یک رویا (به نام محتوای آشکار) به منظور کشف معنای پنهان و ناخودآگاه رویای (محتوای پنهان) نیاز دارد.

 

فروید همچنین معتقد بود که رویاها یک شکل از تحقق آرزو بودند. از آنجا که این خواسته های ناخودآگاه نمی تواند در زندگی بیداری بیان شود، او معتقد بود که آنها در رویاها بیان می کنند.

 

 چرا ما رویا می کنیم

سرکوب فلش مداوم

تحقیقات روانشناسی شناختی مدرن نشان داده است که حتی ادراکاتی که ما به طور آگاهانه شرکت نمی کنیم، می تواند تأثیر قدرتمندی بر رفتار داشته باشد. با استفاده از یک تکنیک به نام سرکوب فلش مداوم، محققان قادر به نمایش یک تصویر بدون افرادی هستند که به طور آگاهانه آن را می بینند، زیرا آنها به جای آن توسط یک نمایش بصری دیگر منحرف می شوند

 

تحقیقات نشان داده است که افراد وقتی که آنها با یک تصویر منفی یا کمتر مطلوب "نامرئی" (مانند یک تصویر از یک چهره عصبانی)، نمایش های بصری خاصی را نسبت به منفی نشان می دهند. حتی اگر مردم آگاهی آگاهانه از حتی دیدن این تصاویر منفی ندارند، قرار گرفتن در معرض آنها هنوز بر رفتار و انتخاب آنها تأثیر می گذارد.

 

خطاهای احتمالی

ایده ای از وجود ناخودآگاه بدون اختلاف نظر نشده است. تعدادی از محققان از این مفهوم و اختلاف نظر انتقاد کرده اند که در واقع یک ذهن ناخودآگاه وجود دارد.

 

اخیرا در زمینه روانشناسی شناختی، محققان بر روی توابع خودکار و ضمنی تمرکز کرده اند تا چیزهایی را که قبلا به ناخودآگاه نسبت داده شده اند، توضیح دهند. با توجه به این رویکرد، بسیاری از توابع شناختی وجود دارد که در خارج از آگاهی آگاهانه ما اتفاق می افتد. این تحقیق ممکن است از مفهوم سازی فروید از ذهن ناخودآگاه حمایت نکند، اما شواهدی را ارائه می دهد که چیزهایی که ما از آگاهانه آگاه نیستیم، هنوز بر رفتارهای ما تأثیر می گذارد.

 

یکی از بزرگترین مشکلات کار فروید، فقدان روش علمی علمی در توسعه نظریه های او است. بسیاری از ایده های او بر اساس مطالعات موردی یا مشاهدات یک فرد واحد بود. بر خلاف رویکردهای روانکاوی اولیه به تحقیقات ناخودآگاه و مدرن در زمینه روانشناسی شناختی، تحقیقات علمی و داده های تجربی را که از وجود این فرآیندهای شناختی اتوماتیک پشتیبانی می کند، هدایت می شود.

 

تاریخچه ناخودآگاه

این ایده که نیروهای خارج از آگاهی آگاهانه وجود دارد، هزاران سال است. اصطلاح "ناخودآگاه" برای اولین بار توسط فیلسوف فریدریش شلینگ در اواخر قرن هجدهم ساخته شد و بعدها توسط شاعر ساموئل تیلور کالرج به زبان انگلیسی ترجمه شد.

 

در حوزه روانشناسی، مفهوم تأثیرات ناخودآگاه توسط متفکران مورد توجه قرار گرفت

  • علی خانی