خلق زندگی زیباتر

هدف گذاری

جمعه, ۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۲۸ ق.ظ

آیا احساس می کنید زندگی خسته کننده و ملال آور است؟ زندگی می تواند ماجراجویی هیجان انگیز باشد؛ اما این شما هستید که می توانید زندگی را هیجان بخش کنید. به تازگی مقاله ای از جان گودارد را مطالعه کرده ام و بسیار تحت تاثیر قرار گرفته ام. من نمی توانم تصور کنم که گودارد لحظه ای از زندگی اش را در کسالت گذرانده باشد. وقتی او پانزده ساله بود، 127 هدف چالش برانگیز را برای خود در نظر گرفته و فهرست کرده بود و با تمام وجود برای تحقق آنها تلاش می کرد. از جمله کارهایی که می خواست انجام دهد؛ طی کردن رود نیل بود (نیل که بزرگترین رودخانه ی جهان است. او می خواست کنگو و قلهی اورست را فتح کند. او به همه ی هدف های خود دست پیدا کرد. در زمانی که من این مطلب را می نویسم، جان گودارد به 108 هدف خود دست پیدا کرده است. یکی از هدف های او پرواز با هواپیمای مافوق صوت ب-1 بود. این هواپیما پیشرفته ترین هواپیمایی نیروی هوایی آمریکاست. این هواپیما می تواند به سرعت مافوق صوت پرواز کند و رادارها قادر به شناسایی آن نیستند. او در تاریخ 3 نوامبر سال 1989 در تگزاس با این هواپیما پرواز کرد. گودارد قبلا با 47 نوع هواپیما مختلف پرواز کرده بود که از جمله ی آنها می توان به هواپیماهای اف-4 فانتوم و جنگنده ی بمب افکن اف-11 اشاره کرد.
جان گودارد توانسته است 12 قله مرتفع جهان را فتح کند. 14 سفر اکتشافی را به انجام رسانده است، از 15 رودخانه ی خروشان دنیا عبور کرد، به 120 کشور سفر کرد.

هدف گذاری یکی از اصول اساسی در زندگی است. نه به خاطر اینکه مورد تشویق دیگران قرار بگیریم و بتوانیم نظر دیگران را به خود جلب کنیم، بلکه به علت پاداشها و رضایت درونی هدف گذاری کنید. هدف گذاری باعث می شود شما به طور پیوسته رشد کنید و به انسان بهتری تبدیل شوید.
باید همواره در حال تلاش برای تحقق اهداف خود باشید. کسی که اهدافی والا برای خود تعیین کند و به آنها برسد، تبدیل به انسانی بزرگ و ارزشمند می شود و کسی که هدفهای ناچیز و کوچکی برای خود تعیین کند و به آن ها برسد تبدیل
به انسانی کوچک می شود.
در طی سال های گذشته کارت هایی درست کرده ام که آن ها را کارت هدف گذاری نامیده ام. هرگاه در یک همایش صحبت می کنم، روی هر یک از صندلی ها یک کارت قرار میدهم. واکنش کسانی که کارت ها را دریافت می کنند، متفاوت است. بعضی ها یکی از این کارت ها را برمی دارند، به آن نگاه می کند، لبخند می زند و آن را دوباره سرجایش می گذارد. برخی دیگر کارت را به سرعت می خوانند و تقاضای کارت های بیشتری می کنند. این کارت ها، کارت های معمولی هستند که روی یک طرف آن یک عبارت مثبت و در سمت دیگر آن فضایی در نظر گرفته شده است تا شخص بتواند هدف اش را بر روی آن بنویسد. ما از افراد می خواهیم آن را در کیف یا جیبشان قرار دهند؛ بعد هرگاه که کارت را لمس می کنند، به یاد اهدافشان می افتند. ' ' ' شما هم از این روش استفاده کنید آن چه بر روی کارت می نویسید، سرانجام به آن دست می یابید و البته در صورتی که پیوسته کارت را بخوانید.

بررسی ها نشان می دهند که تنها 13 درصد افراد هدفهایی واضح برای خود مشخص کرده اند. بر اساس این آمار 87 درصد از ما هدف واضح و شفافی ندارند. از سوی دیگر تنها 3 درصد هدف شان را مکتوب می کنند که این 3 درصد بیشترین درآمد را در جامعه به خود اختصاص داده اند. آنها زندگی سراسر از معنا و هدف را تجربه می کنند. من از سال 1961 تا به حال این کارت ها را برای خود تهیه می کنم و آن ها را در جیبم می گذارم و به این نتیجه رسیده ام که این کارت ها معجزه می کنند. تهیه ی این کارت در حالی که بسیار ساده است اما بسیار اثربخش است. در زندگی چه چیزی را واقعا می خواهید؟ آیا این را می دانید؟ هدفتان را روی کارتی بنویسید و آن را در جیبتان بگذارید. نتیجه شما را حیرت زده خواهد کرد.
اگر کسی با اطمینان در راستای رویاهایش حرکت کند و برای تحقق آن زندگی که در ذهنش تصور کرده است تلاش کند، با موفقیت دور از انتظار روبرو خواهد شد. »
هنری دیوید تروی
چند سال قبل به یکی از سخنرانی هایی که در همایش فروش در ایالات متحده برگزار شده بود گوش می دادم. در این سخنرانی مطلب بسیار جالبی مطرح شد که هرگز آن را فراموش نخواهم کرد. سخنران اظهار داشت : در مراسم تدفین آن چه که بسیار باعث تاسف است، این نیست که بدن کسی میمیرد، بلکه مهم مرگ همه ی آرزوها و رویاها اوست. به مرگ میلیون ها نفر فکر کنید که با رویاها و آرزوهایی که تنها آن ها توانایی تحقق آن را داشتند دفن می شوند. به مرگ میلیون ها نفر فکر کنید که هرگز در زندگی شان هدفی نداشته اند. خانه ای که قصد ساختنش را داشتند و هرگز نساختند. کسب و کاری که می خواستند شروع کنند و هرگز شروع نکردند، اتومبیلی که رویای داشتن آن را داشتند و ولی به آن دست نیافتند. سفری که می خواستند بروند و نرفتند. می خواهید چه کاره شوید، می خواهید چه کاری انجام دهید، می خواهید چه چیزی داشته باشید؟ تصمیمتان را بگیرید، همین حالا این کار را انجام دهید. هرگز هدف گذاری را به تعویق نیاندازید، همین امروز اهدافی را به طور واضح برای خود تعیین کنید.
جیمزالن در کتاب انسان متفکر می نویسد: «ممکن است در حال حاضر شرایط نامطلوبی داشته باشید؛ اما اگر که هدف و رویایی داشته باشید و برای رسیدن به آن تلاش کنید، شک نکنید که زندگی شما مدت طولانی به این شکل باقی نمی ماند .» هرگز به دنبال آن نباشید که تمام شرایط دلخواه فراهم شود و سپس دست به اقدام بزنید. هدفتان را مکتوب کنید. هدف تان را روی یک کارت بنویسید و آن کارت را با خود حمل کنید. روزی چند بار این هدف مکتوب شده را بخوانید. ممکن است به نظر برسد که کار بسیار ساده ای است؛ اما باور کنید هر کس این کار را انجام دهد، موفق می شود. این اقدام تفاوت بین افراد فقیر، ثروتمند، ضعیف، قدرتمند، افسرده و دل شاد را رقم می زند. موفق ترین اشخاص کسانی هستند که همیشه هدفهایی واضح و شفافی برای خود تعیین کرده اند.
کسانی که هدفی برای خود مشخص می کنند، موفق می شوند؛ زیرا می دانند که به کجا می روند و مقصد را برای خود مشخص کرده اند.
موضوع به همین سادگی است، راه دیگری برای موفقیت وجود ندارد. 

رشد و پیشرفت مستمر در زندگی شما یا در حال پیشرفت هستید و یا پسرفت. در اطراف خود چند نفر را می شناسید که پس از به دست آوردن یک دستاورد و موفقیت در روند پیشرفت آن ها توقف ایجاد شد و پس رفت کردند؟ هموارد لازم است راه های بهتری برای رشد و پیشرفت پیدا کنیم و از موفقیتی که به آن دست یافته ایم فراتر رویم. آیا شنیده اید که می گویند: همه موفقیت را دوست دارند، اما همه تمایل ندارند تغییرات لازم برای موفقیت را ایجاد کنند. در اینجا منظور من از تغییر، رشد و بالندگی است.
بسیاری از شرکت ها و کمپانی های بزرگ تنها به این دلیل که فکر کرده اند برای همیشه موفقیت را تصاحب کرده اند و دیگر احتیاج به تغییر و رشد ندارند، نابود شدند و از بین رفتند. در صورتی که موفقیت قابل تصاحب نیست، شما تنها می توانید آن را قرض بگیرید و برای داشتن آن باید همواره بهای آن را پرداخت کنید.
زندگی یعنی رشد: اگر از لحاظ ذهنی و معنوی رشد نکنیم، مرده ای بیش نیستیم

پس سعی کنید در زندگی رسالت شخصی و هدف خوذ را پیدا کنید و در مسیر آن قدم بردارید

  • علی خانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی