آموزش تند خوانی چیست؟
ما با کسب مهارت و یادگیری آموزش تند خوانی قدرت ذهن و مغز، چشم و سایر اجزای وجودمان و شیوهها و روشهای مطالعه و خواندمان را تغییر میدهیم و تمامی مهارتهای مرتبط با این موضوع را به بهترین نحو افزایش میدهیم. بسیاری از افراد سرعت مطالعه پایینی دارند و خیلی از مباحث را به درستی درک نمیکنند یا اگر متوجه آن شوند پس از مدتی خیلی زود مطالب را فراموش میکنند.
علتی که بسیار از انسانها در مطالعه دچار مسائل و چالشهای اساسی هستند و عملکردی مثبت و مؤثر ندارند روشی است که در سیستمهای آموزشی برای یادگیری و خواندن آموختهاند. اصولاً این سیستمها از روشهای سنتی استفاده میکنند که کمتر توجهی به عملکردهای درست ذهن و مغز و اجزای وجودی انسان دارد و هیچ آموزش تند خوانی در این سیستمها وجود ندارد.
بسیاری از این روشها باعث اتلاف انرژی و زمان ما میشوند و به مرور انگیزه و علاقه ما را نسبت به مطالعه کاهش میدهند که برای بهبود این شرایط باید تمامی روشهای مطالعه خود را به صورت اساسی دچار تغییر و تحول کنیم. آموزش تند خوانی در این زمینه به ما کمک میکند تا شیوههای درست و مؤثر مطالعه و خواندن را یاد بگیریم و در مدتزمان کوتاهتر با صرف انرژی کمتر بهرهبرداری بیشتری از مطالب داشته باشیم.
آموزش رایگان تند خوانی
هدف از آموزش تند خوانی چیست و چه مزیتهایی دارد؟
در واقع هدف ما از یادگیری و آموزش تند خوانی این است که سرعت مطالعه و درک مطلب خودمان را افزایش دهیم. با ابزارهایی که در آموزش تند خوانی ارائه میشود ما قادریم در یک مدتزمان مشخص مثلاً یک دقیقه کلمات بیشتری را مطالعه کنیم و از این طریق سرعت خود را افزایش دهیم و بتوانیم تمامی موضوعات مطالعه شده را به خوبی درک کنیم و متوجه معنا و مفاهیم آنها شویم.
در نظر بگیرید امروز شما با سرعت 150 کلمه در دقیقه مطالعه میکنید و 40 درصد از مطالب را درک میکنید. با آموزش تند خوانی و انجام تمرینات مربوطه میتوانید سرعت خود را حداقل به 600 کلمه در دقیقه افزایش دهید و 70 درصد مطالب را درک کنید و به ذهنتان بسپارید.
جدا از سرعت مطالعه و درک مطلبی فوقالعاده در دوره آموزش تند خوانی با تمرینهایی که در حوزه تقویت حافظه و تمرکز حواس و … انجام میدهیم قادریم مطالب را برای مدت زمان بیشتری به ذهن خود بسپاریم و هنگامی که به اطلاعات ذخیره شده نیاز داریم آنها را به سرعت بازیابی کنیم و مورد استفاده قرار دهیم.
در نتیجه با یادگیری و آموزش تند خوانی سرعت مطالعه و درک مطلب ما افزایش پیدا میکند و قادریم مطالبی که با سرعت و دقت مطالعه نمودهایم و آنها را به خوبی درک کرده ایم به حافظه بلند مدت خود بسپاریم و در زمان نیاز از آنها بهترین استفاده را داشته باشیم. در کنار تمامی این مزیتها میتوانیم زمان و انرژی خود را بهینه کنیم و از فرصتهای بیشتری در زمینههای مختلف بهرهمند شویم.
در دوره آموزش تند خوانی تمامی مطالب و تکنیکهای مؤثر تندخوانی را به صورت جامع و کامل یاد خواهیدگرفت و به لطف خداوند بعد از اتمام دوره تندخوانی و انجام تمرینات سرعت مطالعه و درک مطلب خودتان را افزایش خواهید داد و میتوانید از حافظه بسیار قویتر و قدرت تمرکز بالاتری بهرهمند شوید و تمامی مهارتهای مرتبط با خواندن و مطالعه را بسیار راحت و کاربردی یاد بگیرید و حتی در بسیاری از زمینههای دیگر زندگی نیز از آنها استفاده کنید.
نگاهی مختصر به تاریخچه تندخوانی
هر علم و دانشی بنیان گذاشته شده است مسیرهای متفاوتی را طی کرده است و افراد زیادی در آن نقش داشتهاند. یکی از مباحثی که در آموزش تند خوانی و جلسات آینده نیز به آن خواهیم پرداخت تاریخچه تندخوانی و مسیری است که این مهارت طی کرده است.
در سال 1859 یک فیلسوف و فیزیولوژیست آلمانی به اسم آلفرد ویلهِلم ولکمن (Alfred Wilhelm Volkmann) برای اولین بار دستگاهی به نام تاکیستوسکوپ (Tachistoscope) را معرفی نمود. این دستگاه برای فلش تصاویر با سرعتهای مختلف روی یک صفحه طراحیشده بود و یک تصویر را برای مدتزمان مشخصی برای افراد به نمایش میگذاشت و سپس خیلی سریع آن را حذف میکرد.
آلفرد ویلهلم ولکمن
در طول جنگ جهانی دوم روانشناس آمریکایی به نام ساموئل رنشاؤ (Samuel Renshaw) از دستگاه تاکیستوسکوپ در تمرینات خلبانی نیروی هوایی ارتش ایالت متحده آمریکا استفاده نمود. خلبانها در آن زمان دچار این مسئله بودند که نمیتوانستند در مسافتهای دور و فواصل طولانی هواپیماهای خودی را از دشمن شناسایی کنند و در اکثر اوقات دچار اشتباه میشدند.
آنها در یک آزمایش با استفاده از دستگاه تاکیستوسکوپ به خلبانان آموزش دادند تا از داخل کابین هواپیما دشمن را شناسایی کنند. برای انجام این کار در ابتدا از هواپیماهای خودی و دشمن در ابعاد بسیار کوچک عکسبرداری کردند و سپس تصاویر مختلف را در یکپنجم ثانیه برای خلبان به نمایش میگذاشتند و سپس آن تصاویر را بزرگتر میکردند تا نقاط مبهم و کور برای آنها واضح و شفافتر شود و سپس کوچکتر میکردند. در طی آزمایش متوجه شدند که افراد با آموزش میتوانند تصاویر هواپیماهای مختلفی که بر روی صفحهنمایش چشمک میزند را فقط در یکپنجم ثانیه شناسایی کنند.
تاکیستوسکوپ
با نتایج کسبشده از این روش نیروی هوایی ایالت متحده آمریکا به فکر افتاد تا از این روش برای خواندن کلمات نیز استفاده کنند. به همین دلیل ابتدا تصویر یک کلمه با ابعاد بزرگ را در یکپنجم ثانیه برای افراد به نمایش میگذاشتند و سپس آن را کوچکتر میکردند. کوچکتر شدن کلمه باعث شد تا همزمان آنها 4 کلمه را در یکپنجم ثانیه به نمایش بگذارند و افراد هم موفق شدند هر 4 کلمه را درک کنند.
با کشف این روش تصمیم گرفتند در خواندن و سرعت مطالعه نیز از این دستگاه استفاده کنند و فرض بر این بود که خوانندگان میتوانند با استفاده از دستگاه سرعت مؤثر خود را از 200 تا 400 کلمه در دقیقه افزایش دهند. ولی این کار بسیار زمانبر بود و حجم دستگاه مانع از استفاده آن در مکانهای مختلف میشد و افراد نمیتوانستند در همهجا به آن دسترسی داشته باشند و هر زمان که بخواهند تمرینات را انجام دهند و این باعث شد تا افراد در مکاتب و زمینههای مختلف به دنبال روشهای راحتتر و جدیدتری باشند.
تا قبل از آزمایش ارتش هوایی آمریکا افراد بر این باور بودند که برای درک یک جمله یا یک سطر باید هر کلمه را بهصورت جداگانه بخوانند و معنی آن را درک کنند. با کشف این دستاورد این باور عمومی شکست و افراد متوجه شدند که میتوانند چند کلمه را باهم بخوانند و درک کنند. همین امر باعث شد تا دانشکده هاروارد نیز به تحقیق و بررسی در رابطه با این روش بپردازد و دورهها و روشهای مختلفی را در زمینه آموزش تند خوانی طراحی کند تا سرعت مطالعه و درک مطلب را افزایش دهد.
در همین راستا چشمپزشک فرانسوی به نام لوئیس اِمیل جَوال (Louis Emile Javal) نیز بعد از آزمایشات تاکیستوسکوپ تحقیقات خود را بر روی خواندن کلمات و حرکات چشم شروع کرد و به نتایج خوبی در این رابطه دست پیدا کرد. امروزه نیز بسیاری از تمرینهایی که در آموزش تند خوانی بهکار میرود بر پایه تمرینهای چشمپزشکی است.
بعدازاین دستاورد بسیار فوقالعاده توسط ارتش آمریکا، دورههای تندخوانی و واحدهای آموزشی بسیاری بر پایه تمرینهای دستگاه تاکیستوسکوپ طراحی و اجرا شدند و طیف بیشتری از افراد علاقهمند توانستند از این مهارت استفاده کنند. در آن زمان هنوز اسم تندخوانی برای این روش انتخابنشده بود و بیشتر آن را تحت عنوان “آموزش نمایشی” میشناختند.
هرچند این روشها باعث شکلگیری مسیر جدیدی در خواندن و مطالعه شدند ولی به دلیل عدم کارایی سریع و مؤثر افراد به فکر ابداع روشهای جدید و مؤثرتری افتادند تا مهارتهای مطالعاتی خود را گسترش دهند. یکی از افراد پیشرو و تأثیرگذار در این مسیر خانم اولن وود بنیانگذار تندخوانی بود.
نامگذاری تندخوانی
در اواخر دهه 1950 یک محقق و معلم آمریکایی به نام اوِلِن وود (Evelyn Wood) به تحقیق و بررسی در رابطه با سرعت و درک مطلب افراد هنگام مطالعه پرداخت. خانم وود به دنبال این سؤال بود که چرا تعدادی از افراد بیشتر مطالعه میکنند و سرعت آنها نسبت به دیگران بالاتر است. او همیشه تلاش میکرد و تمرینهای زیادی انجام میداد تا بتواند سرعت مطالعه خود را افزایش دهد.
اولن وود
در سال 1958 پس از تلاشهای زیاد در این زمینه متوجه شد هنگامیکه انگشت دست خود را زیر خطوط متنها قرار میدهد چشمهای او تمرکز و سرعت بیشتری بر روی خطوط هنگام مطالعه پیدا میکنند. او نیز متوجه این نکته شد که کتابها و متون مختلف را میتوان علاوه بر مطالعه بهصورت افقی، بهصورت عمودی نیز مطالعه کرد و متوجه مطالب و محتوای آنها شد.
پسازآن که او از روش عمودی و دست برای افزایش سرعت مطالعه خود استفاده کرد نتایج تحقیقات و تمرینات خود را برای اولین بار در دانشگاه اوتا بهصورت آموزشی در اختیار دیگران قرارداد تا بتوانند سرعت مطالعه و درک مطلب خود را افزایش دهند و بهسرعت حداکثر 400 کلمه در دقیقه برسند و مدتی بعد با راهاندازی مجموعهای در بسیاری از شهرها و مکانهای آموزشی آمریکا مهارتهای جدید مطالعاتی خود و آموزش تند خوانی را در اختیار افراد بسیاری قرار دارد.
او ابتدا کشف جدید خود در زمینه خط بری باراهنما و دست در مطالعه را روش چوب (Wood Method) نامگذاری کرد و سپس نام آن را به خواندن پویا (reading Dynamics) تغییر داد که امروزه آن را در جهان بهعنوان مهارتهای تندخوانی (Speed reading) میشناسند.
هرچند نمیشود تاریخچه بسیار دقیقی برای تندخوانی در نظر گرفت و شواهدی وجود دارد که افرادی در قرون گذشته دارای این مهارت بودهاند ولی اولین فردی که نام این مهارت و حرفه را به نام خودش به ثبت رساند و مفهوم تندخوانی را بنیان گذاشت خانم اولن وود بود.
ایشان تا اواخر دهه 1990 در بسیار از دانشگاه و مدارس در سراسر آمریکا آموزش تند خوانی خود را به علاقهمندان این زمینه یاد دادند و در سال 1995 در سن 85 سالگی چشم از جهان گشودند و روشهای ایشان همچنان در بسیاری از کشورها و مدارس جهان بهعنوان یک واحد درسی تدریس میشود و از آن زمان افراد بسیار زیادی در رشد و پیشرفت آن و ابداعات روشهای بسیار جدیدی نقش داشتهاند و مطمئناً هرروزه این مهارت کاربردی پلههای رشد و ترقی خود را توسط محققان و علاقهمندان به این زمینه طی خواهد کرد.
چه باورهایی در رابطه با آموزش تند خوانی داریم؟
یکی از موضوعات مهم در ابتدای هر مسیری و شروع آموزش تند خوانی خلق چشماندازهای درست است. چشمانداز به معنی داشتن یک نگاه بلندمدت و نگرشی مثبت و متعالی است. در واقع نگرشهای ما در هر زمینهای چشم انداز ما را در آن زمینه تعیین میکنند.
اگر بخواهیم نگاهی دقیقتر به نگرش داشته باشیم میتوانیم بگوییم نگرش ما از مجموع باورها و ارزشهای ما در رابطه با یک موضوع خاص شکل میگیرد. ما هم میخواهیم در ابتدای مسیر و دوره آموزش تند خوانی نگرشهای خود را نسبت به مطالعه و تندخوانی بشناسیم.
برای پیدا کردن و شناسایی باورها و نگرشهایی که در رابطه با تندخوانی و مطالعه دارید تستی آماده کردهام. در این تست شما هر کدام از جملات را ابتدا میخوانید و بستگی به اعتقادی که به آنها دارید درصدی به آنها اختصاص میدهید. تمام جملات را با دقت و تمرکز بخوانید و از بین صفر تا صد به هر کدام درصد مربوطه را بدهید. در انتها درصد درست تمامی جملات گفته میشود و شما میتوانید با مقایسه جواب خود با درصد جواب صحیح شدت باورهای خود را تشخیص دهید.
باورهای تند خوانی و مطالعه
تست شناسایی باورهایی که در رابطه با آموزش تند خوانی داریم!
1- مطالعه و کتاب خواندن کار بسیار خستهکنندهای است و حوصلهام را سر میبرد.
2- نمیشود در یک دقیقه 500 یا 1000 کلمه را به نحوه درستی خواند و مطالعه کرد.
3- برای اینکه مطالب را بهتر متوجه شوم و درک کنم حتماً باید با دقت و آرامی مطالعه کنم.
4- هر وقت مطالعه کردن را شروع میکنم بعد از مدتی احساس خوابآلودگی به سراغم میآید.
5- زمانی که یک متن را بهصورت کلمه به کلمه میخوانم بهتر آن را درک میکنم و یاد میگیرم.
6- به نظر من جا انداختن سطر یا جمله و کلمهای هنگام مطالعه عادت نادرستی است و باید آن را ترک کنم.
7- به نظر من همه ما در حالت عادی با یک سرعت مشخص و باکم و بیشی تفاوت یکسان مطالعه میکنیم.
8- فکر میکنم تندخوانی ربطی به عملکرد چشمها نداشته باشد و بستگی به قدرت درون خوانی ما در مطالعه دارد.
9- برایم دشوار است 100 درصد مطالب و نکاتی که مطالعه کردهام را بهصورت درست و کاملی در ذهن خود نگهدارم.
10- برایم دشوار است 100 درصد مطالب و نکاتی که مطالعه کردهام را بهدرستی درک کنم و منظور متنها را متوجه شوم.
11- کتابهای زیادی خواندهام که هرگز آنها را به پایان نرساندهام یا برایم خیلی دشوار است یک کتاب را تا آخر تمام کنم.
12- هر وقت شروع به مطالعه میکنم بعد از مدتی متوجه میشوم در افکار مختلفی غرق هستم و از موضوع مطالعه خیلی دور شدهام.
13- به نظر من انگیزه و اشتیاق هنگام مطالعه تأثیر چندانی بر حرکات هوشمندانه چشم و ارتباط آنها با عملکرد ذهن و مغز و نحوه مطالعه ندارد.
14- فکر میکنم افرادی که تندخوان هستند و سرعت مطالعهای بالا و حافظهای قوی دارند، انسانهای بسیار منحصربهفرد و بااستعدادی میباشند.
15- بهمحض برخورد کردن با نکات و مفاهیم کلیدی و مهم یک متن باید از آنها نکته برداری کنم تا در ذهنم بمانند و آنها را فراموش نکنم.
16- فکر میکنم بلند خواندن کلمات و جملات به من کمک میکند تا سرعت بیشتری در مطالعه داشته باشم و مطالب را بهتر درک کنم و متوجه شوم.
17- هر وقت کتاب یا موضوعی را مطالعه میکنم نمیتوانم بهخوبی و با شفافیت مطالبش را برای دیگران توضیح دهم و یا مطلبی را به آنها یاد دهم.
18- در بسیاری از آزمونها و امتحاناتی که دارم یا درگذشته داشتم دچار استرس میشوم و ممکن است خیلی از مطالب را فراموش کنم و به یاد نیاورم.
19- فکر میکنم هنگام مطالعه زمانی که با دستم زیرخطها را دنبال میکنم یا با انگشتم سطرها را دنبال میکنم سرعت مطالعهام کاهش پیدا میکند.
20- فکر میکنم درون خوانی و زمزمه کلمات و جملات به من کمک میکند تا سرعت بیشتری در مطالعه داشته باشم و مطالب را بهتر درک کنم و متوجه شوم.
21- زمانی که شعر یا یک متن ادبی را مطالعه میکنم حتماً باید به آهستگی و باحوصله مطالعه کنم تا فضای احساسی و معنوی آنها را درک کنم و متوجه وزن اشعار شوم.
22- برای اینکه کتابها و جزواتم تمیز و مشخص باشند هیچوقت در حاشیه و هیچ کجای صفحات آنها چیزی نمینویسم و حتی زیر موضوعات و کلمات مهم خطی نمیکشم.
23- هر وقت مطالعه میکنم تنها زمانی متوجه منظور و مفهوم متنهای مختلف میشوم که با دقت تمام و بدون حواسپرتی با چشمانم روی کلمه به کلمه هر سطر متمرکز شوم.
24- من معتقدم تندخوانی، کیفیت درک و فهم مطالب خواندهشده را تا حد زیادی پایین میآورد و مانع از فهم درست موضوعات میشود اینیکی از مضرات تندخوانی است.
25- پیدا کردن ریشه و معنی لغات جدید متن در هنگام مطالعه کاری بیفایده است و زمانم را هدر میدهد و سرعت مطالعهام را نیز پایین میآورد؛ باید بهصورت کلی ازاینگونه لغات گذشت.
26- هنگام مطالعه وقتی با کلمه و عبارت جدیدی روبرو میشوم بلافاصله باید آن را در اینترنت یا لغتنامه جستجو کنم و تا وقتی متوجه معنی دقیق آن نشوم هرگز قادر به ادامه مطالعه نخواهم بود.
27- اگر هنگام مطالعه نکته یا جملهای را جا بیندازم یا متوجه منظورش نشوم به عقب برمیگردم و تا زمانی که احساس نکنم آن را فهمیدهام به سراغ جملات بعدی نمیروم و به آنها نگاه نمیکنم.
28- تمامی نکته برداریها و جزوههایی که بعد از مطالعه مینویسم و جمعآوری میکنم حتماً باید مرتب و منظم و بدون خطخوردگی باشند و جملهبندیها باید کامل و بدون کموکاست یادداشت شوند.
29- وقتی در فهمیدن و درک مطلب موضوعات خواندهشده دچار مسئله میشوم، حتماً باید ابتدا متوجه نکتهای بشوم که درک نکردهام و بعد به مطالعه ادامه بدهم. تا زمانی هم که مطمئن نشدهام متوجه مفهوم عبارت شدهام ذهنم درگیر مطالب جدید پیش رو نمیشود.
30- وقتی کتاب موردعلاقهام یا کتابی مهم را مطالعه میکنم هرگز نمیتوانم صفحهای را جلوتر از صفحات قبلی بخوانم و حتماً همیشه باید به ترتیب و با دقت همه صفحات را از ابتدا بخوانم و هیچوقت پایان کتاب را قبل از فصلهای ابتدایی یا اواسط آن مطالعه نمیکنم.
درصد صحیح جملات
درصد صحیح تمام جملات صفر میباشد. اصلاً اهمیتی ندارد هر کدام از باورهای شما در چه سطحی قرار دارد، چیزی که مهم میباشد این است که به لطف و یاری خداوند تمام باورها و نگرشهای محدود کنندهای که در رابطه با مهارتهای مطالعه و تندخوانی دارید با تمرینها و مباحثی که در دوره آموزش تند خوانی یاد میگیرید حل میشوند و اگر تمرین کنید به راحتی تغییر خواهند کرد. در جلسه تست ارزیابی و شناسایی باورهای مطالعه و تندخوانی به این موضوع پرداخته شده است میتوانید این جلسه را نیز دنبال کنید.
چگونه از افراد موفق در زمینه تندخوانی مدلبرداری کنیم؟
یکی از مباحث مهم تغییر و تحول در وجود انسانی الگوبرداری یا مدل گرفتن از دیگران در زمینههای مختلف است. ما از این موضوع میتوانیم به بهترین نحو در مطالعه و آموزش تند خوانی خودمان استفاده کنیم. الگو گرفتن به معنای این است که ما ببینیم افراد موفق در هر زمینهای چه نوع افکار، احساسات و عملکردی داشتند که به موفقیت رسیدند ماهم مانند آنها عمل کنیم. در مقاله مدل سازی در NLP به صورت کاملتری به این موضوع پرداختیم که میتوانید آن را مطالعه کنید.
سیستم عصبی در تند خوانی
بر اساس یکی از اصول ان ال پی هر فردی به موفقیتی رسیده است ما هم میتوانیم چرا که سیستم عصبی تمام انسانها شبیه به هم میباشد و تمام افکار، احساسات، رفتارها و هر چیزی که محصول ذهن و مغز و وجود انسانی میباشد توسط سیستم عصبی ما تولید میشود. برای شناخت بیشتر ان ال پی و عملکردهای سیستم عصبی مقاله NLP چیست را حتماً مطالعه کنید.
از آنجایی که سیستم عصبی تمامی انسانها مشترک است اگر فردی به دستاوردی رسیده است ما هم میتوانیم به آن دست پیدا کنیم فقط کافی است نگرشی مانند آن فرد داشته باشیم. یعنی مانند آنها فکر و حس کنیم و عملکردی مشابه آنها انجام دهیم.
برای اینکه بتوانیم در زمینه آموزش تند خوانی از دیگران الگو بگیریم میتوانیم افرادموفق در این زمینه را پیدا کنیم و با مطالعه در موردشان یا مصاحبه کردن کمک کنیم مغز و ذهنمان باورپذیری بیشتری نسبت به موفقیت و توانمندی در این مهارت پیدا کنند. به عنوان مثال اگر باور ندارم میتوانم 1000 کلمه در دقیقه مطالعه کنم میتوانم شخصی را پیدا کنم که به این سرعت مطالعه دست پیدا کرده است.
یکی از اشخاصی که برای خود من هم بسیار جالب بود خانم آنا جونز (Anne jones) هست. ایشان 6 بار قهرمان مسابقات جهانی تندخوانی شدند و موفق شدند کتاب هری پاتر و یادگاران مرگ که حدود 600 تا 700 صفحه است را در 47 دقیقه مطالعه کند که سرعتی برابر با 4251 کلمه در دقیقه است.
آنا جونز در تندخوانی
البته در یکی از تجربیاتی که با ایشان مصاحبه شده بود گفته بودند سرعتی معادل 800 تا 1200 کلمه در دقیقه دارند و به دلیل آشناییت با جلدهای قبلی سرعت بیشتری در جلد هفتم که آخرین جلد از مجموعه کتابهای هری پاتر بود داشتند. تحقیق و مطالعه در مورد این افراد و دیدن عملکرد آنها خود به خود باعث ایجاد نوعی انگیزه و امید در افراد میشود و یک مدل واقعی را برای آنها به تصویر میکشد.
در واقع تمامی رفتارها و نتایجی که ما در زندگی تجربه میکنیم از ارتباطات و عملکردهای سیستم عصبی تولید میشوند و عادتهایی که در مطالعه و تندخوانی هم داریم نوعی شرطیشدگی در این سیستم به شمار میروند. با تمرینها و مباحثی که در دوره آموزش تند خوانی یاد میگیریم قادریم شرطیشدگی سیستم عصبی خودمان نسبت به روشهای نامؤثر مطالعه را تغییر دهیم و از مدلها و روشهای افراد موفق در این زمینه بهترین استفاده را داشته باشیم.
تمام مفاهیمی که در رابطه با الگوبرداری از افراد موفق میباشد و کسانی که در زمینه آموزش تند خوانی و یادگیری مهارتهای مطالعه به دستاوردهای بسیار خوبی رسیدند در ادامه دوره و جلسه مدلبرداری از افراد موفق در زمینه آموزش تند خوانی به صورت جامع و کاملی بیان شده است. در جدول زیر میتوانید با تعدادی از رکوردداران فعلی تندخوانی در جهان آشنا شوید و انگیزه بگیرید تا این مهارت کاربردی را یاد بگیرید. این لیست از کتاب آموزش تند خوانی آقای تونی بوزان گرفته شده است.
رکوردداران تند خوانی در جهان
نقش مهم خودشناسی و مهارت در آموزش تند خوانی
بعد از تمایل برای شروع تغییرات و کسب مهارتهای جدید و آموزش تند خوانی مهمترین عامل، آگاهی و شناختی مؤثر است که باید در آن زمینه کسب کنیم. اساسیترین نوع شناخت و آگاهی خودشناسی است. خودشناسی به این معناست که ما از توانمندیها و منابعی که در وجودمان قرار دادهشده تا جایی که میتوانیم آگاه شویم و آنها را در راستای بهرهمندی بیشتر از نعمتها و فرصتهای جهان به خدمت بگیریم.
ما با خودشناسی میتوانیم تمامی رفتارها و عملکردهای خود را در زمینههای مختلف زندگی ارزیابی کنیم و وجود خود را به بهترین نحو در مسیر رسیدن به خواستههایمان به کار بگیریم. در زمینه مطالعه نیز یکی از مهمترین زمینهها خودشناسی و کسب مهارت در این زمینه است. هرچند برای شناخت خود و کسب مهارتها نیز نوعی آگاهی و شناخت لازم است.
هرکدام از ما بر اساس سبک و نوع یادگیری که در سیستمهای آموزشی داشتهایم شیوههای خواندن و مطالعه کردن را یاد گرفتهایم. اصولاً در بسیاری از این روشها مطالب و موضوعات بیشتر از خود فرد حائز اهمیت هستند. بهطورکلی در این رابطه دو نوع سبک آموزش با نگرشهای متفاوتی داریم.
آموزش سنتی و کلاسیک در تندخوانی
1- آموزشهای سنتی و کلاسیک
در این شیوه مطالب عمومی و تخصصی در زمینههایی مانند ریاضی، فیزیک، هنر، شیمی، ادبیات، مذهبی، فلسفی و … به فرد آموزش داده میشود و از او انتظار میرود تا مطالب را به بهترین نحو یاد بگیرد و بتواند آنها را درک کند و به حافظه خود بسپارد. درواقع آموزش مباحث بیشتر از خودشناسی اهمیت و اولویت دارد.
در این روش انبوهی از اطلاعات در زمینههای مختلف توسط منابع آموزشی به سمت فرد سرازیر میشود و فرد باید با دانستهها و شیوههای خودش که در بیشتر مواقع ناکارآمد هستند آنها را تحلیل و بررسی کند تا متوجه معنا و مفاهیم شود که اصولاً هم چندان موفق و مؤثر عمل نمیکند.
در این روش به دلیل اینکه فرد نسبت به توانمندیها و ساختار وجودی خود شناختی ندارد عملکرد چندان قوی در مطالعه موضوعات تخصصی و عمومی ندارد و نمیداند چطور از قابلیتهای درونی خود استفاده کند تا بالاترین بهرهبرداری را در سیستم مطالعاتی خود داشته باشد. به همین دلیل ممکن است دچار مسائل و چالشهای مانند موارد زیر شود.
1- ابهام و گیجی
2- کاهش درک مطلب
3- کاهش تمرکز حواس
4- کاهش سرعت مطالعه
5- کاهش عملکردهای حافظه
6- کاهش میزان علاقه و انگیزه
7- ایجاد استرس و احساس نگرانی و …
آموزشهای جدید در تند خوانی
2- آموزشهای جدید
در شیوههای جدید مانند آموزش تند خوانی، عکس خوانی و … بهجای سرازیر کردن انبوهی از اطلاعات به سمت فرد و کاهش عملکرد مطالعهاش، ابتدا افراد یک خودشناسی در این زمینه به دست میآورند و با کسب مهارتهای موردنیاز در گام بعدی یادگیری و مطالعه را شروع میکنند.
منظور از خودشناسی و کسب مهارت در این شیوه این است که افراد ابتدا با عملکرد ذهن و مغز، چشمها، حافظه و سایر اجزای وجودی خود در رابطه با خواندن و مطالعه کردن آشنا میشوند و با تقویت این سیستمها عملکردهای خود را در مطالعه کردن به بالاترین میزانی که قادرند میرسانند.
بهعنوانمثال وقتی ما تمرینهای خط بری یا افزایش حوزه دید در آموزش تند خوانی را انجام میدهیم عملکرد چشم ما در دیدن کلمات و جملات بهطور اساسی دچار تغییر میشود و ما قادریم در مدتزمان کمتر تعداد کلمات بیشتری ببینیم و از این طریق سرعت و درک مطلب ما افزایش پیدا میکند و با تمرینهایی که در رابطه با تمرکز حواس و تقویت حافظه انجام میدهیم اطلاعات را سریعتر و باکیفیتتر به حافظه خود میسپاریم تا هم از ماندگاری بیشتری بهرهمند شوند و هم در هنگام نیاز بهراحتی به آنها دسترسی داشته باشیم و بتوانیم آنها را بازیابی کنیم.
به لطف و هدایت خداوند ما با یادگرفتن مهارتها و آموزش تند خوانی در دوره جامع و کامل تندخوانی که در سایت قرار دارد ابتدا یک خودشناسی عمیق نسبت به وجودمان به دست میآوریم و با استفاده از ابزارهای مؤثری که در این راه یاد میگیریم منابع بینهایت وجودمان را در مسیر رشد و پیشرفت قابلیتهای مطالعه و خواندنمان به خدمت میگیریم. برای آشنایی و شناخت کامل در این زمینه جلسه اهمیت خودشناسی و کسب مهارت در مطالعه و یادگیری را حتماً تماشا کنید.
مفهوم قدیم و جدیدی از یادگیری و مطالعه
ما از تمامی عناصر و پدیدههای جهان معنا و مفهومی برای خود میسازیم و این مفاهیم هستند که عملکرد و نگرش ما را نسبت به زندگی میسازند. خواندن نیز برای ما مفهومی دارد و بر اساس اطلاعات و سبک مطالعهای که یاد گرفتیم معنا و مفهومی را در این رابطه برای خودساختهایم. ما با استفاده از ابزارها و نگرشهایی که در آموزش تند خوانی یاد میگیریم مفاهیم خود را از خواندن تغییر میدهیم و یک معنای جدید برای ذهن و مغزمان تعریف میکنیم.
مفهوم جدیدی از مطالعه
قبل از اینکه با مفهوم جدید آشنا شوید فکر کنید و ببینید درک و مفهومی فعلی که شما از مطالعه و خواندن دارید چیست و آن را در چند خط یادداشت کنید. در ادامه با روشهای مطالعهای که از قبل آموختیم آشنا میشویم و تعریف جدیدی از خواندن و مطالعه و درکل یادگیری را در چند گام خواهیم آموخت.
- ۰ نظر
- ۰۵ مهر ۰۱ ، ۱۱:۵۳
- ۲۷ نمایش